Friday 30 December 2016

Travelog Penang, 251216

Pada 25 Disember 2015, aku dan Dayang telah memulakan perjalanan ke Pulau Pinang. Tujuan utama kami adalah untuk menyaksikan Teater Kota Kelip-kelip anjuran TFTN yang dilakonkan oleh anak-anak TFTN. Kebetulan memang ada wakil daripada Maahad Tahfi Anak Yatim Darul Fuqaha Bangi, sekolah yang aku selalu pergi saban minggu sebab menjadi sukarelawan di situ. Jadi, aku terus menempah tiket untuk dua orang tanpa berfikir panjang.

Perjalanan ke Pulau Pinang adalah lebih kepada jalan-jalan makan angin sebab yang pertama, belum pernah travel dengan Dayang dan kedua, aku suka Penang dan loghatnya.

Sebenarnya ada beberapa peristiwa tidak menyenangkan yang terjadi diawal kembara kami. Aku sangat bengang dengan sistem pengangutan awam di Malaysia ni. Tiket bas yang dibeli akan bertolak pada jam 6.50 pagi dan kami telah keluar rumah seawal jam 5 pagi. Tetapi malangnya, sebaik tiba di TBS, bas tersebut tidak muncul dan pegawai bertugas pada mulanya memberitahu bahawa bas tersebut mengalami kelewatan. Selepas hampir setengah jam menunggu, pegawai tersebut sekali lagi memberitahu kami bahawa bas tidak akan datang atas sebab teknikal dan akan digantikan dengan bas lain pada jam 9.00 pagi. 

"Atau kalau Cik nak cepat, boleh cuba cari tiket bas lain jika ada."

Aku dah mula menyumpah seranah waktu tu. Rasa nak hempas meja. Aku naik semula ke kaunter tiket dan Dayang beratur untuk bertanyakan tentang tiket bas yang lain. Manakala aku sedang mencuba nasib mencari tiket bas di kiosk berhampiran. Tiada. Memang tiada tiket on-the-spot beli sebab cuti sekolah dan Krismas.

Selepas meninggikan suara dan gertak sikit di kaunter tiket, barulah kami diberikan tiket bas yang baharu dan akan bertolak jam 9.30 pagi. Lega tapi masih marah. Banyak plan asal kami tergendala gara-gara tiket bas yang macam apa dah.

Jadi di sini aku kongsikan beberapa keping gambar-gambar yang sempat aku ambil sepanjang satu hari setengah keberadaan kami di sana. 

*gambar yang sama juga ada dimuatnaik di facebook dan instagram*




Terjumpa kedai kopi. Ni baru betul-betul hipster. Uncle ni cakap dia proses sendiri biji kopi tu.
Kat kedai dia ni ada jual pelbagai jenis poskad yang cantik-cantik.


Buku-buku lama yang dijual di Lebuh Armenian. Rare betul uncle ni.
Ini Dayang. Pemalu orangnya :)

Kagum dengan bakat adik-adik ni berlakon.
Ada tiga orang wakil dari Fuqaha, sekolah maahad tempat aku mengajar setiap minggu


Sekian, terima kasih.

No comments: