Wednesday 11 May 2016

Duta Buku

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah diberi peluang untuk menjadi jurujual (di sini kami digelar Duta Buku, rasa terhormat pula) di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) buat pertama kali. Sudah lama saya menyimpan hasrat untuk menyertai team PBAKL namu belum kesampaian. Saban tahun saya bertanyakan mana-mana syarikat penerbitan buku untuk bekerja separuh masa tetapi sering kali tiada peluang. Teringin untuk bekerja di DuBook sebenarnya, tapi DuBook nak fulltime sepanjang event berlangsung. Sedangkan saya hanya boleh part time hujung minggu sahaja. Kalau ITBM pun bagus jga.

Turjuman Al-Mustafid adalah terjemahan Jawi Melayu pertama yang diterbitkan pada tahun 1884 di Istanbul. Kini dicetak semula oleh Khazanah Fathaniyah.
Kebetulan tahun ini merupakan tahun pertama Klasika Media menyertai pesta buku, jadi saya merebut peluang ini dengan pantas! Untuk pengetahuan, Klasika Media adalah sebuah syarikat penerbitan yang menerbit dan menterjemah karya bermutu dan menawarkan khidmat nasihat Jawi dan taurath ulama.



Saya sudah biasa menjadi jurujual produk pakaian. Bekerja di uswah memberi saya peluang bercakap dengan banyak berkenaan sesuatu produk, instant shawl, bawal labuh, double loop shawl, single loop, wide shawl sampai customer rambang mata nak memilih. Tetapi, bila diberi peluang untuk menjadi jurujual buku-buku ilmiah, buku agama, sejarah dan falsafah kau rasa?

Krik krik krik.

Macam tu lah. Sernyap seribu. Saya sekadar menjadi pemerhati. Tidak berani untuk mempromosi bimbang tersalah cakap. Menyesal pun ada sebab salah pilih booth haha. Buku-buku yang dijual kebanyakannya yang belum pernah saya dengar dan lihat. Tapi saya sangat respect kepada anak muda yang membaca buku-buku macam tu. Respek!

Terima kasih diucapkan kepada team Khafilah Buku kerana memberi peluang kepada saya untuk bekerja dengan insan-insan hebat seperti anda semua. Bekerja dengan anda menjadikan saya yang kerdil ini lebih kecil sekecil biji sawi. Sega rasanya berada di sana. 

Alhamdulillah, dengan rezeki ini juga saya berpeluang menjadi personal shopper untuk kawan-kawan yang tak dapat hadir ke PBAKL (yelah, pertama kali dibuat di MAEPS kot, dah la jauh, tak ada public transport). Empat hari berkampung di sana saya dapat berjumpa dengan raaaaaamai penulis!Banyak buku yang saya borong. Ok, boleh cuba lagi di tahun hadapan :)


Sekian, catatan gadis penjual buku.

No comments: