Wednesday 11 April 2012

Awan Nano


"Begitulah awan nano setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi dan bibirmu"

Pernah dengar baris kata lagu ini? Mustahil tak pernah dengar. Minggu lalu, saya 'terjumpa' penulis lagu ini ketika 'jalan-jalan' di suatu tempat yang dirahsiakan. Pada mulanya saya tidak langsung mengenali lelaki ini. Saya hanya diberitahu beliau adalah Hasmi Hashim. Siapakah? Hasmi Hashim, penulis lirik lagu Awan nano. 

Apabila saya membuat sedikit pencarian di Google, saya terjumpa dua nama Hasmi Hashim dan Budhi Hekayat, adalah orang yang sama. Rupanya, Budhi Hekayat adalah nama pena Hasmi Hashim. Kemudian, saya meneruskan pencarian maksud Awan Nano. Katanya, awan nano adalah awan yang berserakan. Di mana, awan ini bertindak untuk melindungi sekalian makhluk dari pancaran sinaran matahari. Tanpa awan tersebut, kulit kita akan berasa perit apabila terkena panas matahari. Itulah fugsi awan selain menurunkan hujan, ia juga bertindak sebagai pelindung. Bersyukurlah!


No comments: