Friday 3 September 2010

Rezeki bulan Ramadhan


Sebelum kedatangan bulan Ramadhan, beberapa orang rakan-rakan dan jiran-jiran terdekat telah mula mrisik-risik samaada saya mahu mengambil tempahan menjahit atau tidak. Kalau dulu sekadar suka-suka, tetapi sekarang menjahit sebagai sebahagian daripada kerjaya.

Memandangkan tahun ini pertama kali saya menyambutnya dalam suasana bekerja, saya menetapkan beberapa target. Nak kumpul duit dan beri duit raya! Sebelum Ramadhan lagi tugas saya sudah diasak dengan tempahan menjahit baju yang banyak. Jadi, inilah masanya untuk kumpul duit.

Saya adalah seorang yang baru dalam bidang ini dan masih mentah, tetapi ramai juga sebenarnya meletakkan kepercayaan kepada saya untuk menjahit baju. Mungkin juga mereka membuat tempahan kerana sudah kesuntukan masa, di mana rata-rata tukang jahit profesional sudah menutup tempahan sebelum Ramadhan. Jadi sasaran terbaik adalah saya meskipun saya ada menetapkan beberapa syarat.

Alhamdulillah, sehingga hari ini, saya masih setia dan bersabar menjahit. Biarpun terpaksa mebahagikan masa yang sangat padat dengan jadual yang pelbagai. Dan Aidilfitri kali ini juga merupakan sesuatu yang agak bernilai sebab saya sudah boleh beri duit raya kepada adik-adik! Rezeki bulan puasa saya dengan menjahit, syukur sangat kepada Tuhan kerana memberikan saya keberanian dan kelebihan bakat menjahit.

No comments: