Sunday 11 April 2010

Hot Air Baloon, Moroccan Pavillion, Pesta Buku, Jalan TAR, Jakel (Bahagian 2)

Maaf jika entri sambungan ini sedikit lewat. Selepas puas ronda-ronda di sekitar Putrajaya, saya dan rakan-rakan yang lain mula mengatur langkah bergerak menuju ke ibu kota pula. Destinasi kami adalah The Mall. Dari situ kami berjalan kaki menuju ke PWTC di mana berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL). Saya mengalami sedikit keterujaan dan kegayatan, kerana belum pun pernah menjejakkan kaki ke sana. Belum pernah berpeluang. Selalunya kirim saja pada kakak. Tapi kini, semangat saya sangat berkobar-kobar untuk memborong buku. Tetapi apakan daya, oleh kerana kepadatan manusia yang teramat, saya terpaksa mengalah. Tiada satu apa pun buah tangan buku yang dibawa pulang. Bayangkanlah, saya dan kawan sesat dengan kawan di sana. Kalau boleh saya nak cari buku yang mahu dibeli, tetapi mengenangkan ada rakan yang tak seharusnya ditinggalkan, saya akur juga. Sekadar membelek-belek beberapa jenis buku saja. Cuma satu saja buah tangan yang sempat dibeli iaitu badge I Luv Islam.

Selepas puas mencuci mata dengan buku, kami ke The Mall semula. Menunaikan permintaan perut dan solat Zuhur. Ketika berpeleseran di kaki lima gerai-gerai di The mall, kami terpandang strawberi coklat dan marshmallow coklat. Sempat juga kami singgah makan sebentar.

Kami mula bergerak ke Jalan TAR dan menuju ke Jakel dengan menaiki LRT saja untuk menjimatkan masa dan tenaga untuk mencari parking di sana nanti. Seronok rasanya bila dapat menaiki LRT terutamanya bila bersama Tasneem dan Atie juga Fatima, yang baru kini julung-julung kalinya dapat keluar bersama.

Saya mencari keluarga yang sedang membeli-belah di Jakel, jadi tidaklah membeli apa-apa kain atau sebagainya semasa di Jalan TAR. Memang murah, dan harganya juga boleh dirunding. Tergelak juga saya melihat gelagat teman-teman yang bertikam lidah semahunya untuk mendapatkan harga yang paling murah untuk kain Swiss Coutton.

Tiba di Jakel, saya berpisah dengan yang lain-lain. Mengikut famili memborong kain langsir dan baju pula. Namun, saya kembali dengan kawan-kawan tadi setelah puas di Jakel kerana perlu mengambil barang yang ditinggalkan di Shah Alam. Saya tidur semalam lagi di rumah sewa kawan.

Keseluruhan cerita hari itu, percutian dengan mereka sangat menyeronokkan. Saya mahu mengulanginya jika diberi peluang...=)

No comments: