Sunday 31 January 2010

Berakhirnya sebuah penantian

Isnin lepas, kira-kira jam sepuluh pagi, saya menerima satu panggilan telefon daripada seorang wakil restoran The Chicken Rice Shop, Kelana Jaya. Dengar saja nama restoran TCRS, saya terus tersenyum dan sudah dapat menjangkakan apa yang ingin disampaikan. Jika ada panggilan, maksud jawapannya adalah positif.

Saya dikehendaki mendaftar sebagai pelatih di restoran TCRS Kelana Jaya pada 16 Februari dan akan menjalani latihan selama lima minggu di kedua-dua tempat, restoran dan di dalam kelas. Mungkin praktikal dan amali. Jika prestasi saya memberangsangkan sepanjang lima minggu tempoh latihan yang diberikan, berkemungkinan besar saya sudah boleh bekerja di restoran TCRS!
Saya mendengar dengan hati yang berbunga riang! Terasa bahu saya serta-merta ringan daripada segala masalah yang terpikul selama ini. Terima kasih kepada jobsgovernment Malaysia kerana membuat karnival kerjaya di kampung saya tidak lama dulu. Insya-Allah...saya hanya mampu merancang. Tetapi, saya tidak mahulah manaruh harapan yang terlalu tinggi. Dulu, saya pernah menaruh harapan seluas langit terbentang, setinggi gunung Kinabalu, sedalam lautan Hindi terhadap sebuah syarikat. Namun, setelah berbulan-bulan tunggu, tiada jawapan terima ataupun tidak. Hampa. Malas nak fikirkan perkara yang lalu. Kini saya kehadapan. Melihat apa yang ada disebalik sesuatu.
Sekarang, saya berada dalam pemilihan yang tidak ketahuan. Saya dikehendaki memilih satu daripada enam buah restoran yang berhampiran dengan tempat latihan iaitu di Kelana Jaya untuk praktikal selama lima minggu.

-TCRS Sunway
-TCRS Giant Kelana Jaya
-TCRS One Utama
-TCRS Tesco Mutiara Damansara
-TCRS The Mall
-TCRS Times Square

Kakak di Bandar Baru bangi, abang di Shah Alam. Yang mana satu ya dekat dengan mereka? Saya perlu membuat kajian sebelum hari pendaftaran, bertanya kepada kakak, abang dan juga rakan-rakan yang lebih arif berkenaan tempat tinggal dan kemudahan pengangkutan di kawasan berdekatan.

No comments: